Sallingsundbroen
10 års jubilæum
30. maj 1988 |
Sallingsundbroen er en bjælkebro
på i alt 1730 meter. Broen blev den 28. og 29. maj 1988 markeret i anledningen
af jubilæet, hvor borgerne fik lejlighed til at spadsere indvendig i
selve broen, under kørebanen, fra Salling til Mors eller omvendt. |
10 år efter indvielsen af Sallingsundbroen,
den 30. maj 1978, blev selve broen åbnet for borgere, der havde lyst til at
spadsere en tur under kørebanen, indvendig i selve broen fra Salling til Mors
eller omvendt.
Lørdag og søndag, den 28. og 29. maj 1988, fandt denne helt specielle
brovandring sted i anledningen af Sallingsundbroens 10 års jubilæum. Jeg drog
selv igennem brokasserne om lørdagen, startede fra Morsø siden og sluttede af
fra Sallingsund siden. Turen tilbage igen fandt sted oppe på vejbroen.
Opførelsen af Sallingsundbroen går helt tilbage til 1935, hvor tankerne
påbegyndte med at opføre en fast forbindelse over Sallingsund. De forberedende
undersøgelser startede i 1954 og i 1973 kunne arbejdet som var projekteret af
det rådgivende ingeniørfirma B. Højlund Rasmussen, assisteret af arkitektfirmaet
Alstrup og Villefrance, udbydes i international licitation, og den 19. november
1973 påbegyndte Sallingsundkonsortiet brobyggeriet.
Omkring fem år efter, i 1978 stod brobyggeriet færdigt.
Sallingsundbroen blev den 30. maj 1978 indviet af hendes Majestæt Dronning
Margrethe, Hans Kongelige Højhed Prins Henrik og trafikminister Kjeld Olesen.
Adskillige borgere fra begge sider
valfartede denne weekend i maj 1988 ned under broen, til en uforglemmelig
oplevelse, den indvendige brovandring over Sallingsund, hvor Morsø Garden
markerede 10-års jubilæet med musik, inden vandringen over sundet fandt
sted. |
Morsø Kommunes borgmester,
Knud Erik Jensen, klippede snoren over og åbnede Sallingsundbroen for
offentligheden fra Mors siden. Befolkningen drog ind i brokasserne med bropasset i
hånden. Var klar til at drage over Sallingsund fra Mors eller omvendt. |
Det var en vældig stor oplevelse
at spadsere indvendig i selve broen. Man kunne nemt høre trafikken, der
buldrede hen over hovedet på os. |
|
I midten af Sallingsundbroen sad
arrangørerne klar til at stemple folks bropas, så alle, der spadserede
igennem broen fik et klækkeligt dokument med hjem. Bropasset blev stemplet
ved indgangen, bromidten og sidst ved udgangen. |
|
Den indvendige spadseretur over
Sallingsund strakte sig på godt 1700 meter. |
Ved broarbejdet var der gennemsnitligt
beskæftiget omkring 125 mand, med hovedsageligt lokal arbejdskraft.
Den samlede anlægssum for Sallingsundbroen incl. 500 m vejtilslutninger og
tilhørende 2 cykelsti-tunneler kostede med ekstraarbejder, prisstigninger og
administrationsudgifter ca. 220 mill. kr. incl. moms.
Efter den fantastiske vandreoplevelse fik vi alle bropasset, med de tre stempler
fra indgangen, bromidten og udgangen med hjem, som bevis på, at vi havde
gennemført den indvendige brovandring gennem Sallingsundbroen.
Bropasset var udstedt i samarbejde med Sallingsund Kommune og de 4 foreninger:
Lions Club, Morsø, Sallingsund Dykkerklub, Borgerforeningen i Glyngøre og
Glyngøre Handels- og Erhvervsforening.
Den 1730 meter lange
bjælkebros vejbane er, på det højeste sted, 30,5 meter over vandet. I
Sallingsundbroens to frie gennemsejlingsfag er der en fri
gennemsejlingshøjde på 26 meter og en vanddybde på i alt 15
meter. |
Adskillige fugle havde bosat
sig i den hule bro. Mange af begge kommunes borgere, Morsø og
Sallingsund kommune, stod i kø, inden man kunne træde op ad stigen, op
i hulrummet under kørebanen og spadsere over sundet. |
De fire foreninger, der
stod for vandringen over Sallingsund havde fremstillet i alt
2000 bropas til weekenden. Bropas nr. 0001 - 1000 gjaldt fra
MORS siden, medens de sidste pas, nr. 1001 - 2000 gjaldt fra
SALLING siden.
Jeg fik selv start nr. 000013. |
|
På bagsiden af bropasset
ses alle broens tekniske data.
Asbjørn Thomsen, borgmester i Sallingsund Kommune og Knud Erik
Jensen, borgmester i Morsø Kommune havde underskrevet bropasset. |
|
|