Metro
  Førerløse tog på
skinner i København

 

               

Metroens varetegn, de høje søjler, der er dekorative i gadebillede markerer, at her ligger en Metro Station. Søjlen her fortæller hvor man er, ved nedgangen til stationen på Kongens Nytorv. Adgangstegn til de allerførste ture med Metroen kunne folk købe og afhente i den gamle kiosk der stod placeret på midten af Kongens Nytorv.

Tekst og fotos af Per Brunsgård, Tim.

Printervenlig version

Hendes Majestæt Dronning Margrethe II åbnede lørdag den 19. oktober 2002 en dansk undergrundsbane i København, en dansk Metro. København kom på højde med andre hovedstæder i Europa, blev international.
På Ørestad Metro Station stod regentparret på toget og kørte første tur til stationen ved Kongens Nytorv, hvor hovedstadens officielle indvielse af undergrundsbanen fandt sted. Formanden for Ørestadsselskabets bestyrelse, Henning Christophersen bød alle velkommen og gav ordet videre til de tre taler. Først talte Overborgmester Jens Kramer Mikkelsen, Københavns kommune, hvorefter statsminister Anders Fogh Rasmussen talte. Sidste taler var trafikminister Flemming Hansen inden dronning Margrethe forestod den officielle indvielse af Metroen.

Regentparret kørte lørdag formiddag den 19. oktober 2002 første tur i Metroen fra Ørestad Metro Station med ankomst til Kongens Nytorv, hvor dronningen forestod den officielle indvielsen.

Åbningen blev markeret med kanonsalutter ved Tivoligardens salutkanoner der var opstillet ved Kongens Nytorv Metro Station. På alle Metro stationer blev der hele dagen holdt åbningsfest med musik og underholdning.
I alt blev der åbnet elleve nye stationer denne weekend i København. To linjer fra Nørreport Metro Station, den ene med stop på Kongens Nytorv, Christianshavn, Amagerbro til Lergravsparken og  den anden linje med stop på ligeledes Kongens Nytorv og Christianshavn, herfra videre til Islands Brygge, Universitetet, Sundby, Bella Center, Ørestad og sidst endestationen på Vestamager.

      

Kun en elevator og ovenlysvinduer er synlige over jorden ved nogle af de underjordiske stationer som her ved metro-stationen på Kongens Nytorv. De store glasprismer i gadeplan sender sollys ned på stationerne i dagtimerne. Når det bliver mørkt udenfor om aftenen justeres det kunstige lys automatisk.

      

Politiet holdt ro og orden ved stationen på Kongens Nytorv inden Hendes Majestæt Dronning Margrethe ankom fra Ørestaden, op ad trapperne og forestod indvielsen af stationen. Klokken tolv blev Kongens Nytorv Metro Station og ti andre stationer åbnet for publikum. Mange tusinde nysgerrige stormede ned i dybet til Metroen.

Metroens anden etape finder sted allerede til næste år, 2003, hvor ruterne, begge linjer, udvides henholdsvis i maj måned til Frederiksberg og sidst på året til Vanløse. Inden jul 2003 vil der være sytten Metro stationer i København og antallet af kunder forventes tredoblet til cirka 180.000 om dagen.
I dag forventes 60.000 påstigninger nede i undergrundsbanen i døgnet.
Sidste etape til Københavns Lufthavn ventes tidligst at åbne sidst på året 2007. Banestrækningen bliver på i alt enogtyve kilometer, heraf er ti kilometer tunnel. Tunnelen er på det dybeste sted treogtredve meter under jordoverfladen.
De første elleve metro stationer blev åbnet klokken ti minutter i tolv, lørdag den 19. oktober 2002, ved taler og underholdning. Metroen blev åbnet for offentligheden klokken tolv.
Åbningsweekenden var besøgt af godt 70.000 tusinde nysgerrige fra hele Danmark der fik lyst til at prøve det nye tog uden fører, hele systemet er computerstyret. Systemet brød søndag eftermiddag ned, der betød at alle tog var stoppet i godt en time. På grund af en teknisk fejl stoppede et af de førerløse tog lige ved sporskiftet, hvor de to banestrækninger mødes mellem Islands Brygge og Christianshavn. Toget der holdt stille midt i krydset var årsagen til et totalt driftsstop. Passagerne måtte ud af toget og spadserede fire hundrede meter nede i tunnelen, hen ad nødsporet tilbage til Christianshavn Metro Station. Alt det der ikke måtte ske, skete alligevel ved premieren.

      

De bedste pladser i de førerløse tog er i enderne, hvor man får frit udsyn ud over hele banelegemet og ankomsten til stationerne. Mange tusinde nysgerrige sprang ind i toget lørdag 19. og søndag 20. oktober 2002 ved åbningen af Metroen for at prøvekøre det nye offentlige transportmiddel i hovedstaden. Godt 70.000 besøgte Metroen og fik en præmieretur.

Premieren kom for alvor mandag morgen, hvor Metroen skulle stå sin prøve i myldre tiden, myldre tiden forløb uden de helt store problemer, kun mindre forsinkelser forstyrrede driften.
Tirsdagen kom Metroen så på gale veje, dørene blev åbnet i den forkerte side, der betød at de rejsende fik direkte adgang ud i tunnellerne. Mange småfejl skal rettes, inden dispensationen fra jernbanetilsynet ophæves så togene kan køre på fuld styrke.
Metroens førerløse tog kører i første omgang kun hvert sjette minut. Det skyldes at Metroen har fået en midlertidig sikkerhedsgodkendelse fra jernbanetilsynet. Om godt to måneder forventes den endelige sikkerhedsgodkendelse at være på plads og metroen vil køre stærkere, med mange tog ved perronerne, nyt tog hvert tredje minut.

M1: Nørreport - Vestamager
M2: Nørreport - Lergravsparken

Anden etape af M1 og M2: Nørreport - Vanløse med stop ved Forum, Frederiksberg, Solbjerg, Lindevang og Flintholm forventes at åbne til jul 2003. Sidste etape af M2: Lergravsparken - Lufthavnen med stop ved Øresundsvej, Italiensvej, Hedegaardsvej og Aléen åbner tidligst 2006 eller 2007.

Storebæltsforbindelsen

Øresundsforbindelsen