Hendes Majestæt Dronning Margrethe II åbnede lørdag
den 19. oktober 2002 en dansk undergrundsbane i København, en dansk Metro. København
kom på højde med andre hovedstæder i Europa, blev international.
På Ørestad Metro Station stod regentparret på toget og kørte første tur til
stationen ved Kongens Nytorv, hvor hovedstadens officielle indvielse af
undergrundsbanen fandt sted. Formanden for Ørestadsselskabets bestyrelse,
Henning Christophersen bød alle velkommen og gav ordet
videre til de tre taler. Først talte Overborgmester Jens
Kramer Mikkelsen, Københavns kommune, hvorefter statsminister Anders Fogh
Rasmussen talte. Sidste taler var trafikminister Flemming Hansen inden dronning
Margrethe forestod den officielle indvielse af Metroen.
Regentparret kørte lørdag formiddag
den 19. oktober
2002 første tur i Metroen fra Ørestad Metro Station med ankomst
til Kongens Nytorv, hvor dronningen forestod den officielle indvielsen. |
Åbningen blev markeret med kanonsalutter ved
Tivoligardens salutkanoner der var opstillet ved Kongens Nytorv Metro Station. På
alle Metro stationer blev der hele dagen holdt åbningsfest med musik og underholdning.
I alt blev der åbnet elleve nye stationer denne weekend i København. To linjer
fra Nørreport Metro Station, den
ene med stop på Kongens Nytorv, Christianshavn, Amagerbro til Lergravsparken og
den anden linje med stop på
ligeledes Kongens Nytorv og Christianshavn, herfra videre til Islands Brygge, Universitetet, Sundby,
Bella Center, Ørestad og sidst endestationen på Vestamager.
Kun en elevator og ovenlysvinduer er
synlige over jorden ved nogle af de underjordiske stationer
som her ved metro-stationen på Kongens Nytorv. De store glasprismer i gadeplan
sender sollys ned
på stationerne i dagtimerne. Når det bliver mørkt udenfor om aftenen justeres
det kunstige lys automatisk. |
Politiet holdt ro og orden ved stationen
på Kongens Nytorv inden Hendes Majestæt Dronning Margrethe
ankom fra Ørestaden, op ad trapperne og forestod indvielsen af stationen.
Klokken tolv blev Kongens Nytorv
Metro Station og ti andre stationer åbnet for publikum. Mange tusinde
nysgerrige stormede ned i dybet til Metroen. |
Metroens anden etape finder sted allerede til
næste år, 2003, hvor ruterne, begge linjer, udvides henholdsvis i maj måned
til Frederiksberg og sidst på året til Vanløse. Inden jul 2003 vil der
være sytten Metro stationer i København
og antallet af kunder forventes
tredoblet til cirka 180.000 om dagen.
I dag forventes 60.000 påstigninger nede i undergrundsbanen i døgnet.
Sidste etape til Københavns Lufthavn ventes tidligst at åbne sidst på året
2007. Banestrækningen bliver på i alt enogtyve kilometer, heraf er ti
kilometer tunnel. Tunnelen er på det dybeste sted treogtredve meter under jordoverfladen.
De første elleve metro stationer blev åbnet klokken ti minutter i tolv,
lørdag den 19. oktober 2002, ved
taler og underholdning. Metroen blev åbnet for offentligheden klokken tolv.
Åbningsweekenden var besøgt af godt 70.000 tusinde nysgerrige fra hele Danmark
der fik lyst til at prøve det nye
tog uden fører, hele systemet er computerstyret. Systemet brød søndag
eftermiddag ned, der betød at alle tog var
stoppet i godt en time. På grund af en teknisk fejl stoppede et af de førerløse
tog lige ved sporskiftet, hvor de to
banestrækninger mødes mellem Islands Brygge og Christianshavn. Toget der holdt stille midt i
krydset var årsagen til et totalt driftsstop. Passagerne måtte ud af toget og
spadserede fire hundrede meter nede i tunnelen, hen ad nødsporet tilbage til
Christianshavn Metro Station. Alt det der ikke måtte ske, skete alligevel ved
premieren.
De bedste pladser i de førerløse
tog er i enderne, hvor man får frit udsyn ud over hele banelegemet og ankomsten til stationerne. Mange tusinde nysgerrige sprang ind i toget lørdag 19.
og søndag 20. oktober 2002 ved åbningen af Metroen for at prøvekøre det nye offentlige
transportmiddel i hovedstaden. Godt 70.000 besøgte Metroen og fik en præmieretur. |
Premieren kom for alvor mandag morgen, hvor Metroen skulle stå sin prøve i myldre tiden, myldre tiden forløb uden de helt
store problemer, kun mindre forsinkelser forstyrrede driften.
Tirsdagen kom Metroen så på gale veje, dørene blev åbnet i den forkerte
side, der betød at de rejsende fik direkte adgang ud i tunnellerne. Mange småfejl
skal rettes, inden dispensationen fra jernbanetilsynet ophæves så togene
kan køre på fuld styrke.
Metroens førerløse tog kører i første omgang kun hvert sjette minut. Det
skyldes at Metroen har fået en midlertidig
sikkerhedsgodkendelse fra
jernbanetilsynet. Om godt to måneder forventes den endelige
sikkerhedsgodkendelse at
være på plads og metroen vil køre stærkere, med mange tog ved
perronerne, nyt tog hvert tredje minut.
M1: Nørreport -
Vestamager
M2: Nørreport - Lergravsparken |
Anden etape af M1 og M2: Nørreport -
Vanløse med stop ved Forum, Frederiksberg, Solbjerg,
Lindevang og Flintholm forventes at åbne til jul 2003. Sidste etape af M2:
Lergravsparken - Lufthavnen
med stop ved Øresundsvej, Italiensvej, Hedegaardsvej og Aléen åbner tidligst
2006 eller 2007. |