1. juli 2000
Danmark og Sverige
nu tættere hinanden |
|
Bjælke- og Skråstagsbro,
Øresundsforbindelsen. |
Den faste forbindelse over Øresund mellem Danmark
og Sverige en realitet. Danmarks dronning Margrethe og
Sveriges konge, Carl Gustaf, åbnede lørdag den 1. juli, året 2000, Øresundsforbindelsen.
København fra Amager
til Malmø i Skåne på få minutter.
De to nationer er nu kommet tættere på hinanden. Med tog eller bil køres fra
Danmarkssiden, først ned i den fire
kilometer lange tunnel, tværs over Peberholm, en fire kilometer lang kunstig
ø, for til sidst skråstagsbroen, en 7,8
kilometer lang højbro i to etager med motorvejen øverst og jernbanen nederst.
Højbroen over Øresund er, modsat
hængebroen over Storebælt, en skråstagsbro der på grund af jernbanen under
kørebanen kræver den noget
stærkere konstruktion.
Fra den kunstige ø
Peberholm følges jernbanen nederst og motorvejen øverst, ad skråstagsbroen,
hen over den internationale sejlrende, som alle større skibe på Øresund
benytter. Den internationale
sejlrende i Øresund har en bredde på 490 meter og under broen, fri
gennemsejlingshøjde på 57 meter. |
For enden af oplevelsen på svensk side, betalingsterminalen, prisen for en overfart er sat til 230 danske kroner
for personbiler. Betalingsanlægget er af hensyn til kaotiske tilstande med
kilometerlange bilkøer placeret på
svensk side. Anlægget ville på dansk side blokere adgangen til lufthavnen i
Kastrup, der kun ligger et par hundrede meter fra tunnelen. I
spidsbelastningsperioder kan betalingsanlægget maksimalt ekspedere 2000
køretøjer i timen , det vil sige, at den maksimale kapacitet er helt oppe på 48.000
køretøjer i døgnet.
Betalingsanlægget er af hensyn til kaotiske
tilstande med de lange bilkøer placeret
på svensk grund, af hensyn til frakørslen ved Kastrup lufthavn. I broens første tre
år har over 10 millioner biler kørt gennem
betalingsanlægget i Sverige. |
Sikkerhedsmæssigt er der ikke taget nogen
chancer. Den knapt fire kilometer lange tunnel er beklædt med ekstra brandsikker beton på indersiden og udstyret med flugtveje for hver 88 meter.
Den knapt fire kilometer lange tunnel mellem Kastrup lufthavn
på Amager og den
kunstige ø Peberholm.
Øresundstunnellen er modsat tunnellen over Storebælt, der er boret i havbunden,
en sænket tunnel, bro kasser
placeret på havbunden. Den faste forbindelse over Øresund er et imponerende
bygningsværk, opført 1995 - 2000. |
Den faste forbindelse mellem Danmark og
Sverige, over Øresund, er i alt 16 kilometer lang. Den sænkede tunnel, 3510 meter, motorvejen over den kunstige ø Peberholm, 4055 meter, bjælke-
og skråstagsbroen 7.8 kilometer.
Pylonernes højde på skråstagsbroen 204 meter. Med åbningen af
øresundsforbindelsen og de tilhørende motorveje, er det nu muligt at køre på motorvej uafbrudt fra Esbjerg i Vestdanmark
til byen Floda, øst for Göteborg i
det sydlige, vestlige Sverige, hvis man følger E20 over Øresundsbroen.
Besøget på Øresundsforbindelsen i pinsen år 2000
med bro cykling, vandring og løb blev et tilløbsstykke fra begge
sider. Svenskerne havde dog mest lyst til at se byggeriet, da cirka to tredjedel af alle fremmødte var fra
nabolandet. |
Langt færre køretøjer
end budgetteret kører over Øresundsforbindelsen, viser undersøgelser efter
det første
halve år. Sidst på året 2002 viste, at antallet
af biler der dagligt passerer Øresund, ligger på et betydeligt lavere niveau
end forventet. I dag efter første halvdel af 2003, viser tallene, at
Øresundsbroen bliver mere populær.
Fra første kvartal 2002 til 2003 er trafikken over broen dog steget med mere
end 12 procent.
Øresundsbro Konsortiet fik et primært driftsresultat på 157,6 millioner
kroner, 20,3 millioner kroner bedre en
samme periode i 2002, eller fremgang på 14,8 procent, oplyser selskabet.
I alt har over ti millioner biler passeret betalingsanlægget, siden broen
åbnede 1. juli 2000, over 25 millioner personer i bil, efter de første tre
år af broens historie.
Øresundstoget:
Helsingør - København - Malmø har dog sprængt alle rammer, de første tre
år over sundet, har toget transporteret godt 10 millioner passagerer, langt
flere end forventet.
Forklaringen kan være, det er langt billigere at tage toget over broen end
bilen. Enkelt billet 65 kr. |
|