|
Banestrækningen i Københavns Metro
bliver på i alt enogtyve
kilometer, hvoraf de ti kilometer er tunnel. Tunnelen er på det dybeste
sted treogtredve meter under jordoverfladen. Metroen forventes færdig år 2007. |
|
Metroen er computerstyret, uden togfører
og fuldautomatisk. Metroens
hjerte, det allerhelligste, findes på Ørestad Boulevard, kontrolrummet hvorfra
alt overvåges elektronisk. Derfra ånder og blinker Metroens organisme på
utallige
monitorer. Tre medarbejdere sidder ved hver sin pult og styrer togene fra kontrolrummet. |
Det
imponerende byggeri under og over jorden, Metro stationerne, er utrolige, smukke,
lyse og venlige.
Kunstneriske
glasprismer i gadeplan sender sollys ned på stationerne i dagtimerne. Når det
så bliver mørkt udenfor, justeres det kunstige lys automatisk. Mange
rulletrapper må dog passeres inden man når ned i
dybet
til togene, der findes dog elevator ved samtlige stationer. Da man ikke befinder sig
længe på en Metro station,
det går jo stærkt med kort ventetid, findes der ikke toiletter og kiosker
nogen steder. Kun Magasin
ved Kongens Nytorv har direkte nedgang til Metroen, der betyder, at
kunderne kan gå
direkte
fra toget og tage med rulletrappen op i butikken.
Billetter købes i automater. Metroen i hovedstaden kører efter samme zone-inddelingskort
som togene, S-togene og busserne kører efter. Det betyder at alle billetter
eller klippekort købt til undergrundsbanen, tog eller bus gælder til samtlige transportmidler i hele HT-området og efter de samme regler.
Rejsetiden mellem stationerne i
undergrundsbanen er på et til to minutter.
Lergravsparken Metro Station er
endestation, placeret under jorden, lys og venlig.
Glasprismer i gadeplan sikrer stationen sollys i dagtimerne. Når det bliver
mørkt udenfor
justeres det kunstige lys automatisk. Stationen udvides 2007 med forbindelse ud
til lufthavnen. |
ørestad Metro Station er en
station placeret på højbanen over jorden. Elleve kilometer af Metro-banen kører over jorden på dæmning eller højbane. I funktion
og indretning ligner stationen tunnelbanens stationer. Skiltning og informationer er her
den samme. |
Banestrækningen bliver på i alt enogtyve
kilometer, hvoraf de ti kilometer er i tunnel. Elleve kilometer kører på dæmning eller højbane. Byggeriet forventes færdigt år 2007. Om mindre en ti
år kører der sandsynligvis Metro tog under det meste af København. Det
betyder at mange buslinjer må ændres eller nedlægges. Mange
S-togsruter vil ligeledes ændre sig og blive tilpasset Metro-linjerne ved
Nørreport. Nørreport Station er Metroens største knudepunkt.
Metro toget kører på skinner uden lookfører.
Hele anlægget er computerstyret. Toget stopper og sætter selv i gang ved stationerne, åbner automatisk dørene og lukker dem igen.
Sikkerheden er meget stor. |
|
Ørestadsselskabet glæder sig til at
køre med dig.
Metroen forventer i dag at køre med cirka 60.000
rejsende i døgnet. Til jul, næste år, 2003 efter indvielsen
af anden etape forventes en tredobling, i alt 180.000 brugere. |
Metroen er bemandet med Metro Stewarder. De
guider passagerer i den rigtige retning, kontrollerer billetter og
sikrer togene mod uro og hærværk. Der er en Metro Steward på job for hvert
tog der er i drift.
"Flexområdet" ved dørene giver plads og adgang til at medbringe
barnevogne, kørestole og cykler i togene, cykler kræver dog cykelbillet. Der
er elevator fra gadeniveau til perron og trinløs indstigning til togene.
Undergrundsbanen i København har kostet i alt
11,5 milliarder kroner, men var oprindeligt budgetteret til 5,2 milliarder. Den underjordiske togbane, der efter planen skulle åbne år 2000, blev
ligeledes forsinket i mere end to år. Antallet af arbejdsulykker forblev lavt,
og ikke en eneste arbejdsmand har mistet livet under anlæggelsen.
M1:
|
Nørreport -
Vestamager
|
M2: |
Nørreport - Lergravsparken |
Anden etape af M1 og M2: Nørreport -
Vanløse med stop ved Forum, Frederiksberg, Solbjerg,
Lindevang og Flintholm forventes at åbne til jul 2003. Sidste etape af M2:
Lergravsparken - Lufthavnen
med stop ved Øresundsvej, Italiensvej, Hedegaardsvej og Aléen åbner tidligst
2006 eller 2007. |
|