Åbningen af
M3 CITYRINGEN
Københavns Metro
Søndag den 29. september 2019 |
|
|
|
Midt på eftermiddagen, omkring
klokken 14.45, gik Dronning Margrethe på taler-stolen og erklærede
Cityringen M3 for åbnet. |
|
Hele
Cityringen M3 er en underjordisk boret tunnel nede i omkring en
tredve meters dybde.
M3 er 15,5 kilometer lang og består af 17
underjor-diske metrostationer. En rundtur i den nye
Cityring, gennem samtlige stationer, kommer
til at tage blot 24 minutter.
Foto fra mit arkiv, åbningen af
M1 og
M2, ved metrostation Kongens Nytorv. |
Så kom dagen efter otte års arbejde med
boringer, byggerod og spornedlægning i Københavns centrum, hvor
M3 Cityringen med sin 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler og 17
nye underjordiske metrostationer blev åbnet. På to af stationerne i
Cityringen, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan man skifte til de to
eksisterende metrolinjer, M1 og
M2.
Den store åbningsdag i hovedstaden blev et tilløbsstykke, hvor adskillige
tusinde borgere, i skiftende regn og solskinsvejr, var valfartet op på
Rådhuspladsen og til Frederiksberg metrostation, for at markere åbningen af den
nye metrolinje
M3, der i undergrunden ventede på søndagens
højdepunkt, de daglige brugere.
For otte år siden, i sommeren 2011, påbegyndte metrobyggeriet sin udgravning. 17
byggepladser blev etableret rundt omkring i København og på Frederiksberg. I
2013 blev tunnelboremaskinerne sendt af sted på deres underjordiske arbejde, det
betød, at fire år senere, 2017, var alle de 31 kilometer tunnel færdigudgravet.
Dronning Margrethe var den første, der sammen med statsminister Mette
Frederiksen og Københavns Overborgmester Frank Jensen steg på de nye metrotog,
der var parkeret på den nye station under Rådhuspladsen.
|
Radio og tidligere tv-vært fra DR
og TV 2 Felix Smith styrede løjerne, den søndag eftermiddag, på
Rådhuspladsen ved den store folkefest under indvielsen af
Cityringen. |
|
|
|
Klokken 16.00 blev alle de 17 nye
metrostationer i undergrunden åbnet, hvor godt 127.000 passager benyttede
sig af en gratis tur på selve åbningsdagen i metroens nye
Cityring. |
|
Sanger Pernille Rosendahl høstede
stor popularitet fra folket på Rådhuspladsen, da hun fra scenens baggrund
trådte frem. |
|
|
|
Rasmus Walter var også meget
populær i blandt publikum, da han trådte frem på den store scene. |
|
Hele Rådhuspladsen i København var
under metro- indvielsen meget tætpakket med mange tusinde mennesker. |
Majestæten kiggede nysgerrigt ud af frontruden og
betragtede de mange flotte farver, man havde givet de 17 nye stationer. Hver
station har sin egen farve.
Da de prominente gæster ankom til Frederiksberg station, der er grøn, steg
æresgæsterne ud for at bese, hvad otte års metrobyggeri var blevet til. Dagens
første tur i Cityringen med de første passager tog
cirka 20 minutter.
Åbningsceremonien af metro, Cityringen, fandt sted på
stationerne, både på Rådhuspladsen og Frederiksberg, hvor Hendes Majestæt
Dronningen ankom præcis klokken 14.00 til Rådhuspladsen i København, hvor den
officielle åbning af M3 fandt sted. På
Rådhuspladsen var der opsat et gennemsigtigt VIP telt, opstillet bløde stole i
rød velour, hvor der på pladserne var fremlagt tæpper, hvis de kongelige,
statsministeren eller de to borgmestre skulle fryse.
Festen på Rådhuspladsen startede allerede klokken 13.00 med den tidligere
tv-vært Felix Smith, som konferencer for det gigantiske store show og livemusik,
der varer i ca. en times tid med musikerne, Freja Kirk, Rasmus Walter, Pernille
Rosendahl og Thøger Dixgaard på den store scene.
åbningsceremonien startede bl.a. med taler af H.M. Dronning Margrethe,
Statsminister Mette Frederiksen, Københavns Overborgmester Frank Jensen og
Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen.
|
|
|
Dronningen blev i let regnvejr,
kl. 14.00, ledsaget under en paraply, ud fra Rådhuset til de opstillede VIP
pladser med varme tæpper på Rådhuspladsen. |
|
De mange tusinde fremmødte
på Rådhuspladsen og Solbjerg plads ved Frederiksberg metrostation ventede
kun på dagens højdepunkt, at kunne komme ned til metrotoget i undergrunden. |
|
|
|
Statsminister Mette Frederiksen og
Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen på vej ud til deres pladser på
Rådhuspladsen. |
|
VIP gæsterne på deres pladser i
det opstillede klare telt. Forrest Københavns Overborgmester Frank Jensen
og bagest Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen. |
|
|
|
|
|
Den tredje taler på talerstolen
var Københavns Overborgmester Frank Jensen. Han lagde vægt på, hvordan den
nye udvidede metro kunne bidrage til et langt sundere København. |
|
Hendes Majestæt Dronningen lyttede
med på de mange taler fra talerstolen. Første taler var
bestyrelsesformand for metroselskabet, Jørgen Neergaard Larsen. Derefter Statsministeren, så Københavns
Overborgmester, Frederiksbergs borgmester og sidst dronningen selv, der
erklærede metroen for åbnet. |
|
Fjerde mand på talerstolen blev så
Frederiksbergs Kommunes borgmester, Simon Aggesen. Han var stolt,
begejstringen ville ingen ende tage. Cityringen kommer til at ændre den
måde vi kommer til at opfatte og bruge byen på sagde han. |
Frederiksbergs borgmester
havde allerede inden ceremonien på Rådhuspladsen, klokken 12.30 budt borgerne
velkommen fra scenen på Solbjerg Plads ved den nye metronedgang til
Frederiksberg station. En festlig dag fra pladsen ved Frederiksberg metrostation
med børneteater, musik, trylleri og akrobatik.
Statsminister Mette Frederiksen lagde meget vægt på støjen under prøvekørslen af
metrotogene i undergrunden i sin åbningstale. Alt for mange bor med for meget
støj og larm fra metroen. Det skal vi ikke bare affinde os med, det skal vi have
gjort noget ved sagde hun.
M3 Cityringen blev åbnet for passagerer kl. 15.00
på Rådhuspladsen og Frederiksberg Station, og fra kl. 16.00 blev alle stationer
i hele Cityringen åbnet for passagerer. I dagens
anledning kunne alle rejse kvit og frit i hele Metroen.
Når sidste etape af metroen, en afstikker fra Cityringen,
M4
åbner, i starten af næste år, 2020, kan man køre fra Orientkaj i Nordhavnen
og hele vejen ind til København H, hvor metrolinjen
allerede i 2024 vil blive forlænget til Ny Ellebjerg. Til næste forår åbner man
strækningen fra København H - Orientkaj, hvor M4's
otte nye stationer hedder: (Seks metrostationer fra
Cityringen), København H - Rådhuspladsen - Gammel Strand - Kongens Nytorv
- Marmorkirken - Østerport og mod nord, Nordhavn - Orientkaj. Yderligere åbnes
fem nye stationer i 2024 mod syd for København H - Havneholmen - Enghave Brygge
- Sluseholmen - Mozarts Plads og sidst Ny Ellebjerg.
|
|
|
Præcis klokken 15.00 åbnede
metrostationerne på Rådhuspladsen og Frederiksberg. Befolkningen havde nu
fået adgang til Cityringen. De sidste 15
stationer åbnede man først klokken 16.00. |
|
Alle 17 metrostationer i
undergrunden, M3, er præget i fantastiske
farver, som stationen her i rødt, Københavns Hovedbanegård. Alle
metrostationer er lyse og venlige. |
|
|
|
Da alle metrostationer klokken
16.00 slog dørene op, gik folk ned fra alle sider. Ned til de 17
nye stationer i Cityringen. |
|
Spændingen var på et meget højt
niveau den 29. september.
Nedgangen til metrostationen på Rådhuspladsen var nemlig lørdag den 13.
juli kun kommet til dette punkt. I dag var stationen endelig færdig og
klar til indvielsen af M3. |
Københavns Metro
M1 |
Vanløse - Vestamager
15 metrostationer |
M2
|
Vanløse - Lufthavnen
16 metrostationer |
M3
|
Cityringen
17 metrostationer |
M4
|
København H - Orientkaj
8 metrostationer |
|
|
|
|
|
M3 Cityringens
17 nye metrostationer |
|
|
København H - Enghave Plads - Frederiksberg Allé |
|
Frederiksberg - Aksel Møllers have - Nuuks Plads -
Nørrebros Runddel |
|
Nørrebro - Skjolds Plads - Vibenshus Runddel -
Pouls Hennings Plads - Trianglen |
|
Østerport - Marmorkirken |
|
Kongens Nytorv - Gammel Strand - Rådhuspladsen |
Langt over 100.000 gjorde på åbningsdagen
af
M3
i København som dronningen, tog med metroen.
Metroselskabet skrev historie, slog den søndag i september alle rekorder, da
godt 127.000 passagerer tog en tur med den nye metrolinje i hovedstaden ved
indvielsen. I dagens anledning var det også gratis at rejse med metrotogene på alle de
eksisterende linjer. Det betød derfor også, at søndagen bød på en passagerrekord
på metrolinjerne, M1 og
M2, hvor i alt 167.000 personer rejste med metroen.
Metroselskabet havde oplyst at det var det højeste antal kunder nogensinde på en
søndag. Godt 294.000 passagerer rejste med linjerne M1,
M2 og
M3 på indvielsen af
Cityringen.
Med M3 Cityringen i
dag og de kommende to metrolinjer, M4 til Nordhavnen i 2020 og Sydhavnen i 2024, får København 24 nye metrostationer. Det
vil sige, at fra 2024 vil hovedstaden have 44 metrostationer, der binder store
dele af byen sammen.
|
|
|
Metrostationen, spor 2,
her ved Marmorkirken og Amalienborg er på to niveauer. For at
komme til spor 1 må man tage trapperne eller elevatoren op. |
|
Østerport metrostation er
også en af de røde stationer, fantastisk flot. |
|
|
|
Køen ved Rådhuspladsen var flere
hundrede meter lang, så jeg gik over til Københavns Hovedbane-gård.
Ventede til kl. 16.00 og tog med metroen her fra den flotte røde station. |
|
Alle metrostationerne er
underjordiske, og opbyg-ningen af stationsrummene følger de eksisterende
stationers design, hvor dagslys fra gaden trænger helt ned på perronniveau
gennem smarte ovenlys-vinduer, som her på billedet ved hovedbanegården. |
|