Metro
Åbningen af etape 2A
Nørreport - Frederiksberg |
Hendes Majestæt Dronning Margrethe
kørte torsdag 29. maj 2003,
Kristi Himmelfartsdag, den første tur på strækningen Nørreport - Forum til
Frederiksberg Metro Station sammen med følge og forestod den officielle indvielse. |
Tekst
af
Per Brunsgård, Tim.
Fotos af Ørestadsselskabet / Rene’ Strandbygaard og Per Brunsgård. |
|
Printervenlig version |
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II åbnede
torsdag 29. maj 2003 første del af den anden etape af Metroen
i København på strækningen Nørreport
til Vanløse, Metro stationerne
Forum og Frederiksberg.
Dronningen ankom klokken halv tolv i bil til Nørreport Station, blev modtaget
af velkomstkomiteen bestående af
Trafikminister Flemming Hansen og frue, formand for Frederiksbergbaneselskabet
Henning Christophersen og
frue, Københavns overborgmester Jens Kramer Mikkelsen, Frederiksbergs
borgmester Mads Lebech med frue og administrerende direktør i Ørestadsselskabet Anne-Grethe Foss,
samt ledsager.
De kørte præmieretur med Metroen fra Nørreport til Frederiksberg
Station hvor
den officielle åbning og indvielse fandt sted. Sidste del af anden etape mod
Vanløse med stop ved Solbjerg, Lindevang, Flintholm og på Vanløse
Station forventes at stå færdig til jul
2003, det betyder at omkring 180.000 dagligt til
næste år vil rejse med Metroen.
Tredje etape der går fra Lergravsparken til Københavns lufthavn i Kastrup,
der er
endeligt besluttet, ventes at stå
færdigt, sidst i 2007.
Frederiksberg Kommunes borgmester Mads Lebech
ledsagede Regenten rundt på Frederiksbergs nye Metro
Station og i de gamle tidligere nedlagte stationsbygninger. |
Københavns Metro er blevet en stor succes med bl.a. stor fremgang på
passagertallet.
Efter åbningen af strækningen Nørreport over Forum til Frederiksberg
Metro Station forventes allerede i dag
120.000 daglige Metro rejsende mod hidtil ca. 60.000 rejsende.
Metrotoget kører med en gennemsnitshastighed på 40 km/t. Det er mere
end tre gange så hurtigt bybusserne i
den indre by kører i myldretiden. Rejse tiderne i Metroen mellem stationerne er
korte og hurtige. Turen fra den
nyåbnede Frederiksberg Station, ind til
Kongens Nytorv køres på kun seks minutter, mens turen Forum til Nørreport kun tager to minutter.
Med åbningen af de to nye stationer består undergrundsbanen af i alt
tretten Metro-stationer, otte stationer under
jorden, nede i en tunnel og fem stationer over jorden, oppe på en højbane.
Dronningen kom ud
fra de gamle
stationsbygninger
og hilste på de mange
fremmødte. |
|
Dronningens elevator var defekt
og
Majestæten måtte derfor gå ad
trappen op til stations-bygningerne. |
Før dronningen erklærede strækningen for åbent talte Henning Christophersen,
formand for Frederiksbergbaneselskabet, dernæst Frederiksbergs borgmester Mads Lebech, Københavns
overborgmester Jens Kramer Mikkelsen
og sidst Trafikminister Flemming Hansen.
Overborgmester Jens Kramer Mikkelsen talte for mere Metro, en Cityring under hele
centrum af landets Hovedstad.
Bliver en fjerde etape, overborgmesterens såkaldte Cityring, der er på
tegnebrættet en realitet forventes omkring 300.000 passagerer rejsende dagligt.
Frederiksberg Kommunes borgere tog straks efter indvielsen klokken halv
et, den nye Metro-strækning i brug.
Ved anlæggelse af en Metro i København betyder det samtidigt, at mange
buslinier må nedlægges og andre, derfor
omlægges, busruterne må tilpasses den nye undergrundsbane.
Borgerne i Frederiksberg Kommune tog
straks, klokken halv et Metroen i brug efter, at Dronningen havde indviet
og erklæret strækningen Nørreport - Frederiksberg for åbent. Frederiksberg
Centret har direkte nedgang til Metroen. |
Åbningen af etape 2B
Frederiksberg - Vanløse |
|
Når Metroen engang kommer op
på sit planlagte kørselsomfang, vil der i myldretiden være en afgang fra Flintholm
station cirka hvert minut. Metroen har nu en fast forbindelse fra
Vanløse, med M1 til Vestamager og M2 til Lergravsparken. |
12. oktober 2003 åbnede så den
sidste del af etape 2, Metro-strækningen til Vanløse. Strækningen
Frederiksberg -Solbjerg - Lindevang - Flintholm og Vanløse åbnede, mere end to
måneder før den hidtil planlagte dato.
Indvielsen af Metroens etape 2B blev dog officielt åbent, men denne gang
uden Hendes Majestæt Dronningens deltagelse. Strækningen denne gang var ikke en ny jernbanestrækning, men
en forlængelse af Metroen.
Mellem Lindevang og Vanløse passerede metroen, pænt, den nye station
Flintholm, der ikke blev færdig til tiden.
Flintholm station åbnede først lørdag formiddag, den 24. januar 2004.
Denne station betegnes, passagermæssigt,
til at blive Danmarks tredje største station, efter Nørreport og
Københavns Hovedbanegård. Flintholm Station har
omstigning til S-togene fra Hellerup/Klampenborg. Omstigningsforholdene til busserne og S-togene er
gode.
Flintholm station er
bestemt et flot bygningsværk, der er kommet op at stå. Det store glastag er
meget markant og kan ses på lang
afstand. På åbningsdagen ankom eller afgik ti S-tog på godt tyve
minutter. Linie H mod
Farum, linie H+ mod Frederikssund, linie F+ fra Klampenborg, linie C mod
Ballerup og Klampenborg, linie F+ mod
Klampenborg, linie F fra Klampenborg, linie H+ mod Farum, linie H mod Frederikssund
og sidst linie F mod Klampenborg. |
M1: |
Vanløse - Flintholm - Lindevang - Fasanvej - Frederiksberg - Forum - Nørreport -
Kongens Nytorv -
Christianshavn - Islands Brygge - DR Byen - Sundby - Bella Center -
Ørestad - Vestamager. |
M2: |
Vanløse - Flintholm - Lindevang -
Fasanvej - Frederiksberg - Forum - Nørreport -
Kongens Nytorv -
Christianshavn - Amagerbro - Lergravsparken. |
|