Københavns Metro

  

Tunnel

Banestrækningen i Københavns Metro bliver på i alt enogtyve kilometer, hvoraf de ti kilometer er tunnel. Tunnelen er på det dybeste sted treogtredve meter under jordoverfladen. Metroen forventes færdig år 2007.

Højbane

Metroen er computerstyret, uden togfører og fuldautomatisk. Metroens hjerte, det allerhelligste, findes på Ørestad Boulevard, kontrolrummet hvorfra alt overvåges elektronisk. Derfra ånder og blinker Metroens organisme på utallige monitorer. Tre medarbejdere sidder ved hver sin pult og styrer togene fra kontrolrummet.

Tekst og fotos af Per Brunsgård, Tim.

Printervenlig version

Det imponerende byggeri under og over jorden, Metro stationerne, er utrolige, smukke, lyse og venlige.
Kunstneriske glasprismer i gadeplan sender sollys ned på stationerne i dagtimerne. Når det så bliver mørkt udenfor, justeres det kunstige lys automatisk. Mange rulletrapper må dog passeres inden man når ned i dybet til togene, der findes dog elevator ved samtlige stationer. Da man ikke befinder sig længe på en Metro station, det går jo stærkt med kort ventetid, findes der ikke toiletter og kiosker nogen steder. Kun Magasin ved Kongens Nytorv har direkte nedgang til Metroen, der betyder, at kunderne kan gå
direkte fra toget og tage med rulletrappen op i butikken.
Billetter købes i automater. Metroen i hovedstaden kører efter samme zone-inddelingskort som togene, S-togene og busserne kører efter. Det betyder at alle billetter eller klippekort købt til undergrundsbanen, tog eller bus gælder til samtlige transportmidler i hele HT-området og efter de samme regler.
Rejsetiden mellem stationerne i undergrundsbanen er på et til to minutter.

       


Lergravsparken Metro Station er endestation, placeret under jorden, lys og venlig.
Glasprismer i gadeplan sikrer stationen sollys i dagtimerne. Når det bliver mørkt udenfor justeres det kunstige lys automatisk. Stationen udvides 2007 med forbindelse ud til lufthavnen.


      

ørestad Metro Station er en station placeret på højbanen over jorden. Elleve kilometer af Metro-banen kører over jorden på dæmning eller højbane. I funktion og indretning ligner stationen tunnelbanens stationer. Skiltning og informationer er her den samme.

Banestrækningen bliver på i alt enogtyve kilometer, hvoraf de ti kilometer er i tunnel. Elleve kilometer kører på dæmning eller højbane. Byggeriet forventes færdigt år 2007. Om mindre en ti år kører der sandsynligvis Metro tog under det meste af København. Det betyder at mange buslinjer må ændres eller nedlægges. Mange S-togsruter vil ligeledes ændre sig og blive tilpasset Metro-linjerne ved Nørreport. Nørreport Station er Metroens største knudepunkt.

      

Metro toget kører på skinner uden lookfører. Hele anlægget er computerstyret. Toget stopper og sætter selv i gang ved stationerne, åbner automatisk dørene og lukker dem igen. Sikkerheden er meget stor.

Ørestadsselskabet glæder sig til at køre med dig.
Metroen forventer i dag at køre med cirka 60.000 rejsende i døgnet. Til jul, næste år, 2003 efter indvielsen af anden etape forventes en tredobling, i alt 180.000 brugere.

Metroen er bemandet med Metro Stewarder. De guider passagerer i den rigtige retning, kontrollerer billetter og sikrer togene mod uro og hærværk. Der er en Metro Steward på job for hvert tog der er i drift.
"Flexområdet" ved dørene giver plads og adgang til at medbringe barnevogne, kørestole og cykler i togene, cykler kræver dog cykelbillet. Der er elevator fra gadeniveau til perron og trinløs indstigning til togene.

Undergrundsbanen i København har kostet i alt 11,5 milliarder kroner, men var oprindeligt budgetteret til 5,2 milliarder. Den underjordiske togbane, der efter planen skulle åbne år 2000, blev ligeledes forsinket i mere end to år. Antallet af arbejdsulykker forblev lavt, og ikke en eneste arbejdsmand har mistet livet under anlæggelsen.

M1:

Nørreport - Vestamager

M2: Nørreport - Lergravsparken

Anden etape af M1 og M2: Nørreport - Vanløse med stop ved Forum, Frederiksberg, Solbjerg, Lindevang og Flintholm forventes at åbne til jul 2003. Sidste etape af M2: Lergravsparken - Lufthavnen med stop ved Øresundsvej, Italiensvej, Hedegaardsvej og Aléen åbner tidligst 2006 eller 2007.

Storebæltsforbindelsen

Øresundsforbindelsen