Åbningen af
M3 CITYRINGEN
K
øbenhavns Metro
Søndag den 29. september 2019

  

 

Midt på eftermiddagen, omkring klokken 14.45, gik Dronning Margrethe på taler-stolen og erklærede Cityringen M3  for åbnet.

 

Hele Cityringen M3 er en underjordisk boret tunnel nede i omkring en tredve meters dybde. M3 er 15,5 kilometer lang og består af 17 underjor-diske metrostationer. En rundtur i den nye Cityring, gennem samtlige stationer, kommer til at tage blot 24 minutter.
Foto fra mit arkiv, åbningen af M1 og M2, ved metrostation Kongens Nytorv.

 

Tekst og fotos af Per Brunsgård, Tim.

Printervenlig version

Så kom dagen efter otte års arbejde med boringer, byggerod og spornedlægning i Københavns centrum, hvor M3 Cityringen med sin 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler og 17 nye underjordiske metrostationer blev åbnet. På to af stationerne i Cityringen, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan man skifte til de to eksisterende metrolinjer, M1 og M2.
Den store åbningsdag i hovedstaden blev et tilløbsstykke, hvor adskillige tusinde borgere, i skiftende regn og solskinsvejr, var valfartet op på Rådhuspladsen og til Frederiksberg metrostation, for at markere åbningen af den nye metrolinje M3, der i undergrunden ventede på søndagens højdepunkt, de daglige brugere.
For otte år siden, i sommeren 2011, påbegyndte metrobyggeriet sin udgravning. 17 byggepladser blev etableret rundt omkring i København og på Frederiksberg. I 2013 blev tunnelboremaskinerne sendt af sted på deres underjordiske arbejde, det betød, at fire år senere, 2017, var alle de 31 kilometer tunnel færdigudgravet.
Dronning Margrethe var den første, der sammen med statsminister Mette Frederiksen og Københavns Overborgmester Frank Jensen steg på de nye metrotog, der var parkeret på den nye station under Rådhuspladsen.
 

Radio og tidligere tv-vært fra DR og TV 2 Felix Smith styrede løjerne, den søndag eftermiddag, på Rådhuspladsen ved den store folkefest under indvielsen af Cityringen.

 

 

Klokken 16.00 blev alle de 17 nye metrostationer i undergrunden åbnet, hvor godt 127.000 passager benyttede sig af en gratis tur på selve åbningsdagen i metroens nye Cityring.

 

Sanger Pernille Rosendahl høstede stor popularitet fra folket på Rådhuspladsen, da hun fra scenens baggrund trådte frem.

 

 

Rasmus Walter var også meget populær i blandt publikum, da han trådte frem på den store scene.

 

Hele Rådhuspladsen i København var under metro- indvielsen meget tætpakket med mange tusinde mennesker.

Majestæten kiggede nysgerrigt ud af frontruden og betragtede de mange flotte farver, man havde givet de 17 nye stationer. Hver station har sin egen farve.
Da de prominente gæster ankom til Frederiksberg station, der er grøn, steg æresgæsterne ud for at bese, hvad otte års metrobyggeri var blevet til. Dagens første tur i Cityringen med de første passager tog cirka 20 minutter.
Åbningsceremonien af metro, Cityringen, fandt sted på stationerne, både på Rådhuspladsen og Frederiksberg, hvor Hendes Majestæt Dronningen ankom præcis klokken 14.00 til Rådhuspladsen i København, hvor den officielle åbning af M3 fandt sted. På Rådhuspladsen var der opsat et gennemsigtigt VIP telt, opstillet bløde stole i rød velour, hvor der på pladserne var fremlagt tæpper, hvis de kongelige, statsministeren eller de to borgmestre skulle fryse.
Festen på Rådhuspladsen startede allerede klokken 13.00 med den tidligere tv-vært Felix Smith, som konferencer for det gigantiske store show og livemusik, der varer i ca. en times tid med musikerne, Freja Kirk, Rasmus Walter, Pernille Rosendahl og Thøger Dixgaard på den store scene. åbningsceremonien startede bl.a. med taler af H.M. Dronning Margrethe, Statsminister Mette Frederiksen, Københavns Overborgmester Frank Jensen og Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen.

 

Dronningen blev i let regnvejr, kl. 14.00, ledsaget under en paraply, ud fra Rådhuset til de opstillede VIP pladser med varme tæpper på Rådhuspladsen.

 

De mange tusinde fremmødte  på Rådhuspladsen og Solbjerg plads ved Frederiksberg metrostation ventede kun på dagens højdepunkt, at kunne komme ned til metrotoget i undergrunden.

 

 

Statsminister Mette Frederiksen og  Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen på vej ud til deres pladser på Rådhuspladsen.

 

VIP gæsterne på deres pladser i det opstillede klare telt. Forrest Københavns Overborgmester Frank Jensen og bagest Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen.

 

 

 

Den tredje taler på talerstolen var Københavns Overborgmester Frank Jensen. Han lagde vægt på, hvordan den nye udvidede metro kunne bidrage til et langt sundere København.

 

Hendes Majestæt Dronningen lyttede med på de mange taler fra talerstolen. Første taler var bestyrelsesformand for metroselskabet, Jørgen Neergaard Larsen. Derefter Statsministeren, så Københavns Overborgmester, Frederiksbergs borgmester og sidst dronningen selv, der erklærede metroen for åbnet.

 

Fjerde mand på talerstolen blev så Frederiksbergs Kommunes  borgmester, Simon Aggesen. Han var stolt, begejstringen ville ingen ende tage. Cityringen kommer til at ændre den måde vi kommer til at  opfatte og bruge byen på sagde han.

 

Frederiksbergs borgmester havde allerede inden ceremonien på Rådhuspladsen, klokken 12.30 budt borgerne velkommen fra scenen på Solbjerg Plads ved den nye metronedgang til Frederiksberg station. En festlig dag fra pladsen ved Frederiksberg metrostation med børneteater, musik, trylleri og akrobatik.
Statsminister Mette Frederiksen lagde meget vægt på støjen under prøvekørslen af metrotogene i undergrunden i sin åbningstale. Alt for mange bor med for meget støj og larm fra metroen. Det skal vi ikke bare affinde os med, det skal vi have gjort noget ved sagde hun.
M3 Cityringen blev åbnet for passagerer kl. 15.00 på Rådhuspladsen og Frederiksberg Station, og fra kl. 16.00 blev alle stationer i hele Cityringen åbnet for passagerer. I dagens anledning kunne alle rejse kvit og frit i hele Metroen.
Når sidste etape af metroen, en afstikker fra Cityringen,
M4 åbner, i starten af næste år, 2020, kan man køre fra Orientkaj i Nordhavnen og hele vejen ind til København H, hvor metrolinjen allerede i 2024 vil blive forlænget til Ny Ellebjerg. Til næste forår åbner man strækningen fra København H - Orientkaj, hvor M4's otte nye stationer hedder: (Seks metrostationer fra Cityringen), København H - Rådhuspladsen - Gammel Strand - Kongens Nytorv - Marmorkirken - Østerport og mod nord, Nordhavn - Orientkaj. Yderligere åbnes fem nye stationer i 2024 mod syd for København H - Havneholmen - Enghave Brygge - Sluseholmen - Mozarts Plads og sidst Ny Ellebjerg.

 

Præcis klokken 15.00 åbnede metrostationerne på Rådhuspladsen og Frederiksberg. Befolkningen havde nu fået adgang til Cityringen. De sidste 15 stationer åbnede man først klokken 16.00.

 

Alle 17 metrostationer  i undergrunden, M3, er præget i fantastiske farver, som stationen her i rødt, Københavns Hovedbanegård. Alle metrostationer er lyse og venlige.

 

 

Da alle metrostationer klokken 16.00 slog dørene op, gik folk ned fra alle sider. Ned til de 17 nye stationer i Cityringen.

 

Spændingen var på et meget højt niveau den 29. september.
Nedgangen til metrostationen på Rådhuspladsen var nemlig lørdag den 13. juli kun kommet til dette punkt. I dag var stationen endelig færdig og klar til indvielsen af M3.

 

Københavns Metro

M1

Vanløse - Vestamager
15 metrostationer


M2


Vanløse - Lufthavnen
16 metrostationer


M3


Cityringen
17 metrostationer


M4


København H - Orientkaj
8 metrostationer

 

 
 
    M3 Cityringens  17 nye metrostationer 
  København H - Enghave Plads - Frederiksberg Allé
  Frederiksberg - Aksel Møllers have - Nuuks Plads - Nørrebros Runddel
  Nørrebro - Skjolds Plads - Vibenshus Runddel - Pouls Hennings Plads - Trianglen
  Østerport - Marmorkirken
  Kongens Nytorv - Gammel Strand - Rådhuspladsen
 

Langt over 100.000 gjorde på åbningsdagen af M3 i København som dronningen, tog med metroen.
Metroselskabet skrev historie, slog den søndag i september alle rekorder, da godt 127.000 passagerer tog en tur med den nye metrolinje i hovedstaden ved indvielsen. I dagens anledning var det også gratis at rejse med metrotogene på alle de eksisterende linjer. Det betød derfor også, at søndagen bød på en passagerrekord på
metrolinjerne, M1 og M2, hvor i alt 167.000 personer rejste med metroen. Metroselskabet havde oplyst at det var det højeste antal kunder nogensinde på en søndag. Godt 294.000 passagerer rejste med linjerne M1, M2 og M3 på indvielsen af Cityringen.
Med M3 Cityringen i dag og de kommende to metrolinjer, M4, til Nordhavnen i 2020 og Sydhavnen i 2024 får København 24 nye metrostationer. Det vil sige, at fra 2024 vil hovedstaden have 44 metrostationer, der binder store dele af byen sammen.

 

Metrostationen, spor 2, her ved Marmorkirken og Amalienborg er på to niveauer. For at komme til spor 1 må man tage trapperne elle elevatoren op.

 

Østerport metrostation er også en af de røde stationer, fantastisk flot.

 

 

Køen ved Rådhuspladsen var flere hundrede meter lang, så jeg gik over til Københavns Hovedbane-gård. Ventede til kl. 16.00 og tog med metroen her fra den flotte røde station.

 

Alle metrostationerne er underjordiske, og opbyg-ningen af stationsrummene følger de eksisterende stationers design, hvor dagslys fra gaden trænger helt ned på perronniveau gennem smarte ovenlys-vinduer, som her på billedet ved hovedbanegården.

Storebæltsforbindelsen

Øresundsforbindelsen