Hendes Majestæt
Dronning Margrethe
åbnede forbindelsen |
Modsat forbindelsen over Øresund, der blev
færdigbygget før tiden, blev forbindelsen over Storebælt for tog og
biler med de store forsinkelser, oversvømmelser og så videre, endelig færdig
til indvielsen, søndag den 14. juni
1998. Byggeriet har under og over Storebælt modsat Øresund kostet menneskeliv.
Betalingsterminalen på Sjælland har i hver retning otte vognbaner plus
nødspor. Prisen år 2000 for en overfart,
hver vej, var 230 kroner for personbiler.
Den faste forbindelse over Storebælt er i alt 18,6
kilometer lang.
Vestbroen 6,6 kilometer og Østbroen 6,8 kilometer.
Den samlede anlægspris er 21,6 mia. korner. |
Fyret på Sprogø, indviet 1868, 42 meter over havet.
Tidligere var tre personer beskæftiget ved fyret, alle boede
med familie i de tre små huse ved foden af fyrtårnet. Fyret blev senere fuld
automatiseret, hvorefter stillingerne
nedlagt. Fyret ophørte helt med sin funktion, slukket august 1980.
Kvinde-anstalten på Sprogø fra perioden 1922-1961 (afbrudt 1940-47), hvor de
piger, der var på afveje og ikke kunne styre sig, havde hjem. Disciplinen
kunne ofte være brutal og gruppepresset. Efter at de moderne psykologer og pædagoger fandt ud af at det var forkert at isolere pigerne,
blev hjemmet nedlagt. Alle huse står nu tomme.
Sprogø er i dag fredet og reservat for fuglelivet.
Fyrtårnet og kvindeanstalten er i dag nedlagt og helt
ude af funktion.
Alle bygninger på Sprogø står tomme. Øen er nu fredet reservat for
dyrelivet. |
Sprogøs størrelse før og efter bygge-riet.
Før:
38 hektar eller 70 tønder land.
Efter: 156 hektar eller 287 tønder land.
Byggeriet har ikke berørt det gamle Sprogø.
|
Betalingsanlægget har otte vognbaner og et nødspor i
hver retning. Prisen for at passere Storebælt
afhænger af køretøjets størrelse, der automatisk bliver opmålt og
klassificeret i betalingssystemet. |
Storebæltsforbindelsen en succes |
Den faste forbindelse over Storebælt er blevet en
stor succes. Flere og flere end der tidligere er beregnet og budgetteret med, rejser med tog eller bil over bæltet. Trafikken på den 18,6
kilometer lange forbindelse har forløbet
uden problemer og uden dannelser af trafikpropper i betalingsanlægget. Kun
dårligt vejr har lukket broen for de
store høje og lette køretøjer.
Tog trafikken har ligeså forløbet uden problemer på vestbroen og i tunnelen
under Storebælt.
|